Právě je 28 bře 2024 21:13

NEZDOLNY.CZ

Ad omnia paratus

Malé přenosné elektrocentrály

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 548
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od Josef » 11 led 2016 18:41

Jen malá ukázka, jak to vypadá uvnitř generátoru, když odšroubujete jeho zadní kryt:

otevreny-generator.jpg

Za zmínku stojí, že veškeré vodiče i konektory musí být řádně přitažené sdrhovacími páskami k tělesu generátoru, aby bylo vyloučeno jakékoli kmitání vodičů vlivem chvění motoru. Sebemenší kmitání vodičů by v budoucnu způsobilo prodření izolace a zkrat na kostru nebo utajené únavové lomy měděných drátků uvnitř vodiče, přechodové odpory a další velmi obtížně identifikovatelné poruchy. Šrouby musejí být opatřeny rýhováním nebo jiným důkladným způsobem zajištěny proti samovolnému povolení. Stojí za to (vše zmíněné) po výrobci řádně zkontrolovat.

Všimněte si, že odlitek zadního čela generátoru je řešen univerzálně. Obsahuje otvory s větší roztečí vhodné pro starší typ AVR regulátoru, který je celohliníkový a srpovitého tvaru. Vpravo dole je pak ještě čtvercové místo pro přišroubování samostatného diodového usměrňovacího můstku pro budící proud, pokud by tento usměrňovač nebyl integrovanou součástí regulátoru. Svorkovnice nemá čtyři svorky pro cívky 2x 120V~, jak u některých generátorů bývá, (ale protože je to výrobek výhradně pro evropský trh) má už jen dvě svorky a hlavní cívka poskytuje přímo 230V~, bez možnosti přepínání.
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 99
Registrován: 25 zář 2015 11:14

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od Rainier Wolfcastle » 13 led 2016 12:57

Pokud necháváte v centrále benzín a delší dobu nepoužíváte, doporučuji kupovat 98+. Mám 5konovy lodni motor. Kdyz delsi dobu stal, vzdycky jsem mel problemy se startem. Po jedné zimě jsem nenastartoval vůbec a musel jsem ho zavést do servisu. Tam mi bylo řečeno, že jsem měl úplně "zabetonovaný" karburátor. Na vině je prý biosložka v benzínu. A ta se nedává do 98 a více oktanových paliv (co vím tak u nafty je jediný distributor bez biosložky EuroOil). Od té doby mám klid.

 
Příspěvky: 1
Registrován: 09 bře 2016 09:45

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od hranostaj » 09 bře 2016 09:49

Děkuji za moc pěkný článek,
neměl byste podobné informace i pro invertorové elektrocentrály?
Děkuji

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 548
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od Josef » 09 bře 2016 20:08

Bohužel o invertorech mám jen ty informace, které jsem v příspěvcích už napsal. Podrobnější jsem zpravidla jen u věcí, které jsem kdy důvěrněji poznal, případně určitou dobu provozoval nebo rozebíral a opravoval. A invertorové centrály do této sorty zatím nespadají. Na účel, na který doma elektrocentrálu potřebuji*, mi bohatě stačí klasická. A abych si invertorovou koupil jen tak pro radost a "samovzdělávání", na to je (alespoň pro mou kapsu) přeci jen jaksi moc drahá. Takže zatím nemohu sloužit, ale velmi uvítám, pokud se toho zhostí někdo, kdo invertorovou centrálu už vlastní a bude schopen nám fundované informace poskytnout.

*) Což je v případě delšího výpadku elektřiny dobíjení velkého akumulátoru výkonnou nabíječkou souběžně s provozem výkonnějších spotřebičů - např. automatické pračky. (Choulostivější spotřebiče, které mají většinou jen malou spotřebu, napájím z akumulátoru přes měnič a nehoním kvůli nim elektrocentrálu.)
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 99
Registrován: 25 zář 2015 11:14

Re: Malé přenosné elektrocentrá

Příspěvek od Rainier Wolfcastle » 10 kvě 2016 17:20

Narazil jsem v novem letaku z Lidlu na elektrocentralu co nove zaradili do prodeje. Vykon neni zadny zazrak, ale podle me je za slusnou cenu a s produkty lidlu ( a hlavne jejich pristupem k pripadnym reklamacim) jsem spokojen. Bohuzel ted na ni nemam penize, ale akce se tam dvakrat do roka opakuji, takze zatim mozna inspirace pro nekoho.
Přílohy
image.jpeg

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 10
Registrován: 15 úno 2016 19:01

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od Artifex » 11 čer 2016 17:43

Měl bych malý detail k dvoutaktním motorům v centrálách (nebo spíše všeobecně k dvoutaktním motorům)

"Kromě toho mají dvoutaktní motory nižší životnost, zejména při častých startech. Příčinou je způsob mazání. Aby olej rozpuštěný v benzínu dokázal řádně mazat píst a ojniční ložiska, je potřeba, aby byl olej olejem, nikoli naředěnou směsí. "

S tím z dvoutaktní praxe nemohu úplně souhlasit, mazání je dostatečné, když se motor vypíná v otáčkách elektronicky, tedy vypnutím zapalování, nikoli dekompresorem, vzduch z karburátoru natáhne ještě nějaké množství směsi než se motor úplně zastaví a tím se v podstatě všechna místa v horké klikovce přemažou (a současně také zakonzervují), při startu je tedy dostatečná rezerva a vnitřek klikovky se zahřeje na provozní hodnotu během pár tisíc otáček, na jejichž mazání opravdu bezproblémově stačí ten olej, co tam zůstal. Kolega, který se léta hrabe ve dvoutaktech mi mou teorii potvrdil, vždy, když půlil zadřený motor (nepočítám případy, kdy uživatel zapomněl do benzinu přidat olej), motor byl olejem dostatečně napuštěn a namazán, dokonce z něj i olej tekl při půlení. Vždy byl problém v přidání oleje, málo nebo moc oleje (i moc oleje škodí, moc velká vrstva oleje na vnitřní straně válce ztěžuje odvod tepla) nebo v špatně nastavené, moc chudé směsi. Pokud se tedy jednalo o zadření pístu ve válci, vždy to bylo buď moc vysokou teplotou (opět, důvody moc oleje, málo oleje, chudá směs, která hoří tepleji) a při zadření pístu i ojnice s dostatkem oleje se jednalo o nekvalitní materiály, ať už jehliček v ložisku, nevyváženost ojnice nebo špatný materiál pístu v kombinaci s tvarem, který se roztahoval většinou do ovality, nikoli rovnoměrně.

Za sebe tedy mohu říci, že výdrže bych se u dvoutaktů s litinovým válcem vůbec nebál (a do nikasilu bych nešel), s ostatními argumenty jako je rozežranost, případně problém s chystáním směsi dopředu plně souhlasím.

Je dobré počítat s tím, že v horku je dobré mazat směs spíše více, tedy na vrchní hranici, 1:30, u bronzových ložisek max 1:25, v zimě je možné olej ubrat až na 1:45-1:50 ale pozor, je třeba sledovat teplotu válce, když je vzduchem chlazený, pokud agregát sosá opravdu chladný vzduch, je nutno povysunout jehlu v karburátoru, chladný vzduch je "hustější" a mění se poměr vzduchu vůči benzinu, směs se tedy v opravdu chladných dnech, kdy teplota jde pod nulu stává chudou, motor více topí a tím opět dochází k zadření, opět se jedná o opakovanou zkušenost při jízdě na dvoutaktech v zimě.

Opět z vlastní zkušenosti mohu podotknout, že minerální oleje ve směsi mazivost moc neztrácejí, tím se spíše vyznačují syntetiky a polosyntetiky, do nízkootáčkových dvoutaktů (do 8000RPM) za sebe doporučím klasický M2T od sheronu (žlutý nápis), který mi spolehlivě vydrží ve směsi namíchaný rok, déle jsem to nezkoušel. Liju jej do 100vkových benzinů (verva, shell v-power nitro+) a před uvedením do provozu stačí nádrž párkrát naklonit, aby se směs promíchala, pak se tato směs odvděčí naprosto bezproblémovým provozem, spolehlivým mazáním a bezproblémovými starty.

Obrázek

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 10
Registrován: 15 úno 2016 19:01

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od Artifex » 21 čer 2016 06:44

... a abych jen neplkal, toto je můj 4kW kousek. V průměru má spotřebu 0,6l/kWh, při plném zatížení si vezme nějakých 2,5 litru za hodinu.
http://forum.valka.cz/topic/view/107404#382438
1.png

2.png

3.png

4.png

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 548
Registrován: 28 říj 2015 14:59

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od Josef » 15 črc 2016 20:21

Moc pěkná mašinka. (Ještě by jsi sem mohl dát ta schémata, ať je to kompletní.) Soused přes dva baráky ji taky má a už ji mnohokrát použil. Ono když má soukromý zemědělec krávy, ty jaksi vůbec nezajímá, že nejde proud a že vývěva od dojící aparatury bez toho nejede...
..............................

A teď z jiného soudku.

Předpokládám, že někteří, kdo sledovali Brexit si povšimli prvních reakcí Bruselu. Vzpomínáte si? Ne?
...Jedno z prvních opatření, které opustilo tamní budovy, bylo nařízení snižující emise travních sekaček. Předpokládám, že jste to přešli s ušklíbnutím a mysleli si něco o dost neadekvátní reakci na vážnou politickou situaci (už proto, že je z části zapříčiněná právě odporem k "přeregulovanosti"). Nicméně ono to bohužel není vtip, ale (jako vše ostatní co odtud pochází) se to myslí smrtelně vážně. A nepůjde jen o travní sekačky, ale o všechno, co sice nejezdí po silnicích, ale má to spalovací motor. Takže se to vztahuje i na elektrocentrály, přenosná motorová čerpadla, křovinořezy, motorové pily, vibrační desky atd...

Cesta k nižším emisím u benzínových motorů s rozvodem OHV může jít prakticky jediným možným způsobem. Tím, který už dobře znáte z automobilů. Tam, přestal vyhovovat klasický karburátor schopný pracovat s ledasjakým palivem. Jeho místo zaujala vstřikovací jednotka a na výfukovém potrubí se objevil katalyzátor. Přibyla čidla, sondy, servomechanismem ovládané klapky, předělalo se zapalování a vše má pod palcem řídící jednotka.

U naftových motorů se lze k nižším emisím propracovat vyššími vstřikovacími tlaky a jemnějším rozprášením paliva. Pak ale vznikají menší saze než dříve, které nebudou ochotné se včas usadit na zemi a zůstávají vířit ve vzduchu. Proto přibyl filtr pevných částic. Elektronická jednotka vše bedlivě hlídá a čas od času nechá saze zachycené ve filtru řízeně shořet.

Pro uživatele takového "vylepšeného" motoru, žádný výrazný bonus (kromě pár procent snížení emisí a drobně snížené spotřeby) nepřibyl. Zato velmi výrazně vzrostla složitost, servisní náročnost oprav, náklady na náhradní díly a údržbu.

Pokud tedy EU hodlá hnát emisní limity motorů až k absurdním hodnotám (jak má ve zvyku a předvedla to už s emisemi kotlů ÚT), můžeme se dočkat toho, že nové stacionární motory budou muset být vybaveny velmi podobným způsobem jako dnešní auta, protože jiné technické řešení jak emise snížit vlastně není.

Samozřejmě že pokud přibydou další součástky, bude to znamenat že:

1. Pořizovací cena výrobku výrazně vzroste, aniž by nějak významně vzrostla jeho užitná hodnota.
2. Prodraží se opravy (případně bude řídící jednotkou "povinně" vyžadována periodická návštěva servisu - limitovaná datumově nebo motohodinami a bez ní nenastartujete).
3. Se zvýšeným počtem součástek vzrůstá možnost poruchy.
4. Není jasné, zda budou mít motory ještě ruční startování. Náběh a provoz řídící jednotky pro prvotní okamžik startování bude pravděpodobně vyžadovat napájení z baterie. Tím bude ohrožena dlouhodobá skladovatelnost, případně trvalé zakonzervování stroje.
5. Je velmi pravděpodobné, že řídící jednotka odmítne provozovat a zastaví motor, pokud s natankovaným palivem (déle skladovaným nebo z za krizové situace zakoupeného na černém trhu) nedokáže docílit výrobcem nastavených emisních limitů.
6. Zvýší se riziko vyřazení stroje z provozu působením EMP.
7. Opravitelnost v krizové situaci (bez speciální servisní techniky) bude prakticky nulová.

Ať to už nakonec dopadne jakkoli, vypadá to, že doba jednoduchých a snadno opravitelných malých motorů končí. A pro ty, kteří v budoucnu plánovali zakoupení nějakého takového zařízení pro krizovou situaci (právě pro jednoduchost, přehlednost a spolehlivost) by to měl být velmi vážný popud, učinit tak dříve, než budou na trhu už jen nové "vylepšené" typy.
V nejkomplikovanějších situacích nejspolehlivěji fungují obvykle ty nejprimitivnější technologie.

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 10
Registrován: 15 úno 2016 19:01

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od Artifex » 23 črc 2016 12:28

V takovýchto časech budeme všichni rádi za své staré spolehlivé čoudidla. Myslím, že ale nikdy nebude problém mít nějaký takovýto starší kousek ve sklepě, výfuk napojený do komína, sání přes nějaký další filtr třeba ven a spokojeně si v době krize prdět s příslušným zatemněním. Takový kamenný sklípek pěkně odstíní zvuk, který proniká jak do budovy, tak ven a i tyto dvoutakty mají po pár minutách provozu a vypnutí sytiče spaliny bezbarvé. Zvuk jdoucí do komína jde ještě více omezit přidáním dalšího tlumiče, třeba starého zavařeného z auta. V takovýto moment si můžeme v klidu poprdkávat našimi starými ale spolehlivými stroji, ať už vojenskými či modernějšími s AVR, aniž by to někomu trhalo žíly.

Přidávám slíbené schémata:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 10
Registrován: 15 úno 2016 19:01

Re: Malé přenosné elektrocentrály

Příspěvek od Artifex » 30 črc 2016 05:12

Aby téma bylo kompletní, doplním ještě originální schéma 1kVa vojenského žrouta včetně měřiče izolačního odporu.
Musím říci, že 4kVa je úspornější, v přepočtu si spápne něco kolem 0,6l/kWh, 1kVa zbaští kolem 1,5l/kWh

schema.jpg

PředchozíDalší

Zpět na Zdroje energie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků